Min morfars far Martin Jönsson var född i Höganäs 1870. Det tillhörde då Väsby församling. Martins mor var också född i Höganäs, enligt husförhörslängden Höganäs 35. Hon hette Erica Charlotta och föddes 3 januari 1831 av föräldrarna Johan Andersson och Catrina Schyberg ursprungligen från Snavlunda i Närke. Martins far Jöns Bengtsson (f.1825) var född i Utvälinge och for runt en hel del i bygden på olika drängtjänster, bl.a. i Tunneberga och Rögla kvarn i två olika grannförsamlingar till Väsby. Jag har en notering från en annan forskare om Jöns yrkesbana ”Enligt muntlig tradition fyrvaktare på fyrskeppet Svinbådan halva året och möllare halva året. ”

När jag kompletterade med bättre bilder på mina Väsby husförhörslängder väcktes plötsligt mitt intresse för var i Höganäs de bodde, och vad som finns bevarat idag.

Vem och när?

Vilka var det som bodde å Höganäs No 35 och när? Jag trodde när jag började undersöka saken att morfars far Martin bott där, men nu när jag undersökt noteringarna i kyrkböckerna bättre har han troligen aldrig bott där. Däremot bodde hans föräldrar där som nygifta och hans mor är född och uppvuxen där.

Erica Charlotta Johansdotter (som gift felaktigt Andersdotter) f. 3 januari 1831
– från födelsen till någon gång mellan 1854 och 1857 (Johanna föddes 1857 på Höganäs 32)
maken Jöns Bengtsson f. 1 december 1825 i Välinge, död 29 april 1882
– från 1853 till någon gång mellan 1854 och 1857
– utredningen nedan är från 1856, och då fanns Jöns på 35an.
fadern Johan Andersson f. 12 oktober 1795 d. 28 april 1846
– från ca 1828 (de gifte sig 21 december 1827) till sin död 1846
modern Catrina Skyberg f. 9 februari 1798 i Närke d. 26 november 1854
– från ca 1828 (se ovan på Johan) till sin död 1854.

Adress till Höganäs 35?

Att söka efter kvarter, fastighetsbeteckningar och lägenheter är enligt min erfarenhet inte det lättaste, vilket är lite konstigt, eftersom det fortfarande verkar användas i administrativa sammanhang – men med på kartor är dessa beteckningar sällan! Man ska ha tur att hitta äldre kartor på webben med ledtrådar. Troligen finns sånt här jättebra i våra arkiv med kartor, men ganska lite är digitaliserat och tillgängligt på webben. Jag bestämde mej iallafall för att söka på Lantmäteriets ganska roliga tjänst Historiska kartor. Efter att ha letat mej igenom åtskilliga skiften, utmarksutredningar och  gränsdragningar i Väsby ramlade jag till slut på en utredning från 1856 med ”belägenheten af lägenheterna Nr 18-21, 23-26, 29-35 Höganäs” (akt 12-vä-85). Jag kollade lite snabbt i min ”tidslinje” för min familj, och kom fram till att de bodde i Höganäs 35 just då. Började bläddra i handlingen på sammanlagt 10 sidor, och hittade mycket riktigt Jöns Bengtsson nämnd! Det är alltid lika roligt att hitta sina gubbars namn och veta att det verkligen är dom!

För No 35 å hvilket Stenkolverket och Jöns Bengtsson hafva städja svara v. Befattningsman Folkman och nämnde Jöns Bengtsson.

lma12vas85-1856-5det

Höganäs No 35
Är i 1840 års handlingar upptaget till en rymd af 2 4/10dels kpl å en del af numret, fem å kartan syns vara utom den beskrifna rymden har Stenkolsverkets städjebref. På denna del, hvarå Gästgirvaregården förut varit belägen, är Tullkammaren numera uppförd. Å andra delen av numret eller som åtkomsthandlingngen antyder, ”bebyggda Gatehuset No 35” förtedde Jöns Bengtsson städjebref, utfärdat den 25. januari förlidet år. Hela numret är i afseende till belägenheten lika beskaffadt som Nr32, hvilket nummer tillika med det i frågavarande varit bebygdt innan 1829 års delning å Wäsby Norra Markelags planteringsmark företogs.

Ur den här texten får jag alltså reda på att en del av Höganäs 35 varit Gästgivaregård och numera är Tullkammare, och att Jöns Bengtsson hade städjebref (=hyreskontrakt?) på det s.k. Gatehuset. Nu börjar det bli intressant, för en Tullkammare och en Gästgivaregård är ju sådant som historiskt intresserade gärna bevarar information om (till skillnad från en vanlig arbetarkåk nånstans, som är glömd direkt efter rivning).

Gamla tullkammaren

När jag gjort min första Googling på Höganäs 35, i hopp om matnyttiga träffar, hittade jag Höganäs kommuns bildarkiv, med supermysiga bilder från en massa olika tider i kommunen. Jag hade börjat bläddra lite slumpmässigt för att hoppas hitta någon trevlig information, men nu när jag hade hittat infon om tullkammaren hade jag något mer konkret att bläddra efter.

Min första träff var riktig BINGO!

Hamngatan.webres1

Hamngatan 1970 – Detta bostadshus var tidigare tullhus (1803-1905) och gästgivaregård (traktörshus) (1803-1822). Ursprungligen brädbeklätt, men blev senare reveterat. Sommaren 1978 återgick huset till sin tidigare träbeklädnad. Hamngatan, Höganäs. Höganäs bildarkiv

Nu visste jag plötsligt en gatuadress också. Sannolikheten att det funnits två gästgiveri och tullhus under samma tid i Höganäs är ju inte så stor, så det här huset hör till Höganäs 35. Nu återstår bara att ta redan på vilket som är Gatehuset. Finns det kvar? Är det det som syns i bilden till vänster? Jag bläddrade vidare i bildarkivet efter fler bilder – det är mycket kul att kika på där! Men till slut insåg jag att jag fick göra en ordentlig sökning istället, för att inte fastna för gott! En sökning på ”tull” gav mej flera bilder på huset från olika år och i flera vinklar.

Tullkammaren.webres1

Tullkammaren den 11 oktober 1949 – Tullkammaren t v skall ha flyttats från Malmö och hit under Eric Ruuth’s tid och varit Tracteurshus (restauration) 1802-1822. Mannen på cykel i högerkanten på bilden är båtsman Lennart Norin. Hamngatan/Strandgatan, Höganäs. Höganäs bildarkiv

Här ser man mer av omgivningarna, men inte huset till vänster. Ett annat hus med gavlen utåt gatan skymtar precis bakom lyktstolpen.

Tullhuset.webres1

Tullhuset 1905 – Gamla tullhuset på Hamngatan 16 omkring år 1905. Inspektionsbesök av högre tjänstemän. Hamngatan 16, Höganäs. Höganäs bildarkiv

Här syns huset med träpanel. En annan viktig detalj är beskrivningen som berättar att det ligger på Hamngatan 16. Nu har jag äntligen en adress!

Utanför tullkammaren på Hamngatan. Bildstorlek 137x74

Den mysigaste bilden är från 1900 ”Utanför tullkammaren på Hamngatan”. Här ser man samma hus till vänster som på den första bilden, men frågan är om det fanns 40 år tidigare? Och om det är det som är Gatehuset? Klart är ju iallafall att morfars far och farmor är född och uppvuxen i dom här omgivningarna!

Andra gamla Höganäsbilder

Jag kunde inte låta bli att spara hem intressanta gamla översiktsbilder från Höganäs, på torg, hamn och annat, för att förstärka känslan av att ”vara där”.

Bonnhogen.webres12

Gammalt motiv från Bryggaregatan ner mot hamnen. T v Johannes Jönssons kringbyggda gård, genom vilken Frihamnsgatan så småningom skulle komma att dragas. Bilden är från början av 1900-talet. Bonnhögen, Höganäs. Höganäs bildarkiv.

Den här bilden hade jag sparat hem innan jag hittade bilder på Tullkammaren. Jag gissade mej till att Tullkammaren på Hamnvägen skulle ligga neråt hamnen/havet, och när jag kikar på den här bilden tycker jag mig se det karakteristiska taket uppe till vänster, ungefär mitt under hamnpiren.

Bonnhogen2

En bild från Bonnhögen i början av 1900-talet. Lägg märke till den fyrlängade gården som då ägdes av Johannes Jönsson. Boningshuset kom sedan att ägas av Torvald Svensson. Bildstorlek Områdert väster om Sundstorget. Färjemansgatan och Bryggaregatan, Höganäs. Höganäs Bildarkiv

En andra bild över samma området bekräftar min misstanke – här syns huset mycket tydligare (särskilt i den högupplösta versionen). I den här staden växte min morfars far upp! Visst är det mysigt!

Panorama_mot_hamnen.webres1

Panorama mot hamnen 1890 – Panorama åt väst från sedermera Järsös fastighet. I förgrunden ser vi Lennida Jönssons Wäfnads Handel och i bakgrunden hamnen. Höganäs bildarkiv

Bild tagen lite närmre tullkammaren.

Karta över Höganäs

hamngatan

Googlingen fortsätter nu när man har lite mer att gå på. Jag hittade bl.a. information om att hamnen invigdes den 8 oktober 1887, och att hamnplanen  utfyllts med aska från fabrikernas brännugnar, en utfyllning, som verkställdes på 1890-talet. Breddningen av den gamla hamnkajen började år 1939.

tullkammare-karta

Det förklarar den ganska stora skillnaden mellan dagens Google-karta och den här kartan från laga skifte 1838 (akt: L97-7:2), där tullkammaren ser ut att ligga ute på havskanten. Om det nu är den tullkammaren som är utsatt på kartan.

Hamngatan 16 idag

När jag googlade på Hamngatan 16 ramlade jag även rakt in i en rundvandring i Höganäs Fiskeläge på Höganäs kommuns hemsida.

Hamngatan16

Hamngatan 16 är bostadshus nu, men har ett spännande förflutet. Detta är det så kallade Traktörshuset. Det byggdes 1798 som ett korsverkshus i tegel och ektimmer. De första åren var här bostad och sädesmagasin. Mellan 1803 och 1830 användes det som gästgivaregård och tullkammare för att sedan bli enbart tullkammare. En dansk resenär skrev att han fann ”värdshuset snyggt, rummen små och målade med oljefärg, bemötandet vänskapligt och förtäringen god och till billigt pris”. Hit upp gick Sundet en gång. Under gatumarken ligger den gamla fiskebryggan gömd. Text: Gunnel Wounsch

SHARE
Previous articleJöns på Svinbådan
Next articleInte på latsidan!

LEAVE A REPLY