Skutor vid Möcklöbron.

Om skutorna vid Möcklöbron 1940-60 talen.

Min Far var brovakt vid Möcklöbron och det skapade intresse för skutorna som passerade bron och ibland stannade vid ledverken för övernattning.
Det var många av dem som gick med cement från Degerhamn till hamnarna i södra Sverige.

Den som jag minns bäst och ofta övernattade vid bron var Sarpen från Degerhamn.
Ägaren Karl Hagman hade släkt i trakten som han hälsade på.
Sarpen finns kvar som utbildningsfartyg hos sjöscouterna i Simrishamn.
De gamla träskutorna var oftast svarta men Sarpen hade ett särskilt kännetecken, hon var målad med en ljusgrön färg på relingen .

Ett par andra var Karin och Vertrouven från Degerhamn. De var av den holländska typen kanalbåtar som kallas tjalk , grundgående utan köl och med nedfällbara svärd vid sidorna. Jag har hört att Vertroven blev använd som flytande betongstation vid bygget av Ölandsbron men kan inte garantera att det är sant.

Andra skutor jag minns var Elna och Freja från Kalmar , Da Costa från Åhus och lokalt härifrån Karlskrona Astrid och Trion.
Trion förliste vid Långören 1949 men blev bärgad och fortsatte trafikera farleden efter det.

En som ofta gick förbi bron var Otelia från Lörby, hon mötte sitt öde utanför Abbekås ( Dec. 1960 ?) och där kunde man se den stora tändkulemotorn i vattnet utanför stranden länge efter haveriet.

Från Sturkö kom Irene som var en ombyggd bogserbåt från marinen och där hette Jack.
Det sista jag vet om Irene var att hon är ombyggd och riggad som motorseglare och fanns i Stockholm under namnet Jaqueline.

Ett par som ofta trafikerade östra farleden in till Karlskrona var Amalia och Amy från Drag vid Revsudden. De gick med lera från Uppsala till den dåvarande porslinsfabriken i Karlskrona.

En som ofta gick i farleden var Lotsverkets arbetsbåt Njord när kassunfyren på Ölands södra grund byggdes. Ett par av arbetarna bodde på Sturkö och de passade på att stiga av och på båten vid bron när de skulle till arbetspassen på fyren.

En av de sista som gick ofta var Grönö från Grönhögen och hon hade ofta last av spannmål till lagerhuset i Lyckeby.

2 COMMENTS

  1. Jag kommer ihåg skutorna jag såg dom därifrån vi bodde.Jag var bara tio år när jag flyttade därifrån.Det är tur att det finns några som skriver ner det här för snart är det glömt.

  2. Hej,
    jag har hört sägas att min skuta Svanevik under den tiden hon var namnad ELISE av Långö med redaren/skepparen John Edvin Spindel 1939 – 1947 skall ha haft laster emellan Uppsala och Karlskrona med lera till dåvarande porslinsfabriken. J.E. Spindel var bosatt i Björkenäs/Pukavik men hans skutor hade alltid hemmahamn Långö (Bohuslän) troligen p g a någon assuransförening där. ELISE hade också svärd, eventuellt var hon grå eller grönmålad. På den tiden var styrhytten längst akterut, innan Spindel lät bygga om henne.
    Känner du till något eller kan säga vad platsen hette där dom lossade leran?
    Kan det finnas bilder av lossande eller bropasserande skutor?
    M ed vänlig hälsning
    Hans-Christer Edborg
    Tel 08-654 55 65 eller mobil 0702 72 82 10

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.