VERKSAMHET PÅ SENOREN

Mina Möcklöminnen omfattar mycket av minnen från Senoren där jag har och hade min släkt och gått i skolan i sex år.
Tänker på hur mycket privat verksamhet det fanns och funnits på Senoren.
ÄLDRE.
Innan min tid fanns det både ett mejeri och ett tegelbruk på ön.
Mejeriet låg där vi kallar rändelen vid vägkorsningen nedanför skolan och tegelbruket låg i Torp.
HANDEL.
Affärerna som jag skrivit om tidigare här på bloggen.
JORDBRUK MED BOSKAP OCH TORGHANDEL

Alla med jordbruk och trädgårdsmästeri som sålde sina produkter på torget och fisktorget i Karlskrona.
Mycket med den berömda Senoren-potatisen samt jordgubbar, grönsaker och blommor.
Många av de som arbetade med detta hade även produktion och försäljning av ägg.
Transporten till torgen var med båt men i slutet av 1940-talet köpte många egna små lastbilar.

BÅTBYGGERI.
Båtbyggare som byggde sina egna fiskebåtar och fraktekor.
På senare år var det mest båtar av den typen som kallas jaktkanot.
De byggdes av många av Senorenborna.
Min morbror Axel Westberg byggde till sitt fiske.
Gottfrid Svensson som var gift med min faster Toni byggde båtar tillsammans med annat snickeri, han hade också diamant och kunde skära till och reparera glasrutor, han var även maskinist och följde med bolagströskan runt till gårdarna när den säsongen var aktuell.
Verner Säfström byggde båtar och startade senare tillverkning av fisklådor.

Fraktekor, som mest transporterade sten från stenbrotten på öarna till skutor som transporterade sten (mest gatsten) ut över hela världen, byggdes av Sven Nilsson och han byggde även blekingsekor. Far berättade att han byggde en storeka vid Torpastrand och den drogs ut av oxar vid sjösättningen.
FISKE.
Det bedrevs mycket fiske på ön.
Ålfiske med ryssjor och ljuster.
Sillfiske med not och senare med snörpvad.

BARNKOLONI.
Min mor berättade att hon arbetade många somrar på en sommarkoloni i den stora kasernen (numera rivna) som låg nästan mitt på ön. Den verksamheten flyttades senare till en kasern på Almö och mor arbetade där också.
ÅKERIER.
Det fanns också 2 st. åkerier. Alfred Svensson hade taxi och skolskjuts och senare även lastbilsåkeri.
Oscar Månsson hade taxi och skolskjuts.

EFTERTANKAR.
Allt det jag skrivit om här var tungt arbete och aldrig tal om ett visst antal timmar i veckan.
Det arbetades dagligen och skedde i ett lugnt tempo och med den förnöjsamhet som eget arbete ger.
Inga stämpelklockor eller arbetsledare.
Ingen hade hört talas om utbrändhet eller andra stressymptom.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.