Hotspots (dag 6)

Hur går det med er sink-shinande? Har ni varit smarta och hoppat på tåget med mej, eller tänker du att du ska göra det sen "nångång" när du är mindre trött/har mer tid/inte har så mycket annat som måste göras? Tillhör du den sistnämnda kategorin så är du kanske inte riktigt redo mentalt för en ny vana. Det är helt OK, och du ska inte lägga detta på din skuldhög som suger energi. Nu vet du att det finns, kan smygläsa och kanske börja lite senare.

Ulrika, du undrade hur man kommer vidare, och om att välja sömnen före. Jag blev lite förbryllad att du skrev att det tar dig 20 minuter. Gör det det varje gång? Här kan det ta 20 minuter om det är mycket som står i blöt eller är "sara-hävt" på diskbänken i väntan på energi och bättre tider, men oftast tar det inte mer än max 10 minuter för mej. Har du hjälp med det, eller det är "alltid din tur"? Du kanske handdiskar förresten. Har förträngt hur det är…

Lite sink-shiningstips som funkar för mej:
Vi brukar äta vid 5-6-tiden och jag går och lägger mej vid 11. Min sink-shining sker när som helst mellan middan och sänggåendet (vi äter sällan kvällsmat som skräpar ner igen).
* Ta tag i köket direkt efter middan, duka av och rensa i köket, och känna lättnaden att vara klar direkt
* Om jag hinner säcka ihop vid matbordet så kan det bli Sara-hävning på diskbänken, eller till och med stå kvar på bordet. Ofta tar mannen avdukningen istället då (även om han kanske stod för matlagningen) eller så fixar jag det "när jag går förbi" lite senare.
* Shina sinken precis före sänggåendet – känns nästan meditativt ibland, som en slags mental nattning av huset att fixa det där sista, samtidigt som man skruvar ner energin i huset till sova-nivå. Ställa in det sista i diskmaskinen, köra igång den, släcka lampan och pyssla runt med nattning innan man kliver in i sovrummets lugn. Gör en mysig nattningsrutin av det istället för ett sista panikslamrande för att rasa i säng fortast möjligt! Något "blir" inte mysigt av sej själv – man skapar mysstämningen med sin egen inställning! Precis som adventsmys och julmys och fredagsmys och allt annat mys.
* Morgonshining funkar det också! Se på det positivt istället för som ett misslyckande att du inte gjorde det kvällen innan! Var det någon som tog skada av det? Det handlar om inställningen till stöket som möter en återigen. Ser man det som jobbigt så blir det det. Tar man bara tag i det (glöm inte nynna lite 😉 ) så är det inte så jobbigt.
* strunta i helt en dag – funkar det också om det inte är så mycket stök. Man har kanske dukat av bordet och haft en överfull diskmaskin sedan innan. En liten hög med tallrikar och ett par glas i eller på diskhon är inte så farligt. De står sej till nästa ryck utan att varken mögla eller dra till sej råttor, så man kan hoppa över en dag om man absolut inte orkar.

På senare tid har jag ofta fastnat i köket när jag bara skulle fixa en slurk kaffe till TV-tittandet, för att det är så skönt att "få det gjort". Dessutom har vi vår nya fantastiska digitalbox med inspelning, som spelar in kanalen man har igång kontinuerligt, så även om reklampausen tar slut kan man spola tillbaka och kolla på det man missat när man fastnat för länge! Det kan jag säga har förändrat både mitt tv-tittande och mitt skrubbande. Jag har inte den där ursäkten att jag kanske inte hinner innan xx börjar, så då skippar jag det.

Nu ska jag kanske säga att jag är dålig på benhårda rutiner. För mej funkar det inte att ha något bestämt ett visst klockslag, jag jobbar bättre med friare uppgifter. Att det ska vara gjort "någon gång under dagen/veckan" än "rutin vid sänggående". Du kanske också är sån? Eller du kanske behöver ha det mer uppstyrt så att du shinar sinken precis vid sänggåendet. Känn efter och tänk efter hur det funkar bäst för dig. Jag vet tjejer på Skrubba som har veckan uppdelad med olika rutiner olika dagar och är jättenöjda med detta (ex. återvinningen torsdagar, dammsugning måndagar). Jag låter det flyta mer på mina veckolistor, så att jag kan styra mina skrubbryck efter mina energier. På det viset har jag bättre förutsättningar att få det att fungera för mej.

image615

Nu ska vi prata Hotspots!
Bilden ovan visar en potentiell hotspot i mitt nya kök. Här kan du se hur den såg ut när den var som värst, men det var ju lite extremfall, eftersom vi inte hade några förvaringsytor alls då.

Nu inför även Flylady din nya bästa vän – timern! Jag harklar mej och skrapar lite med foten, visslar lite försynt och konstaterar att jag inte använder timer, och jag har en väldigt fånig ursäkt till detta. Min lilla pavlov-katt Russin (Pavlov var han som ringde i en klocka och fick hunden att börja dräggla efter mat, och påvisade betingad reflex). Han är stresskänslig och förknippar vår timer med nykokt fisk = godaste maten i världen. Så jag kan inte använda den för att inte stressa upp honom i onödan.

Börja med att fundera ut en hotspot du har i ditt hem som du vill "släcka" på sikt. Du kanske har en köksbänk eller köksstol där det alltid samlas reklam som egentligen borde skickats i pappersinsamlingen. Eller en byrå i hallen där allt möjligt skrot hamnar i väntan på transport till sina rätta platser. Det där med "rätta platser" tänker jag prata lite om senare i den här serien…

Nu citerar jag flylady: Ställ din timer på 2 minuter och attackera en av dina hotspots. Du behöver inte bli klar med din hotspot under dessa två miuter. Bara börja jobba med den och gör vad du hinner under dessa 2 minuter. Lägg t.ex. dina räkningar på ett särskilt ställe, så du slipper leta efter dom sen när de ska betalas.

Det är viktigt att du redan nu hejdar perfektionisten i dej och verkligen bara gör dessa 2 minuter! Jag vet precis hur det är. Det startar en hel kedja i skallen av grejer att göra! I det reklambladet är den där hyllan jag skulle kunna tänka mej att ha i hallen att ha telefonladdaren på, men då måste jag hitta ett annat ställe att ha mössor och halsdukar – dessa används förresten bara på vintern, vad ska man ha där på sommaren, och oj, där står påsen med pantflaskor lite dumt, den kanske ska flyttas…. Det är slut med sånt! Nu fokuserar vi på en enda sak i 2 minuter, sedan släpper vi det! Det är en dag imorgon också – det tar tid!

Dina andra dagsrutiner gör du som vanligt.
*Shina sinken
*Piffa dej på morgonen
* Läs din kladdlapp med dina rutiner (du har INTE förberett en pärm med fliksystem och värmt upp lamineringsapparaten hoppas jag! Bort bort bort med perfektionisten!! Lurar den för mycket – gå och sätt en kaffefläck på din kladdlapp med rutinerna, eller skrynkla till ett hörn eller något och njut av att den inte är perfekt!!)
*Förbered dej mentalt genom att läsa lite här – och du kanske vågar tassa in och läsa lite i något allmänt forum på Skrubba också för extra inspiration och utbyte av erfarenheter. Underskatta inte kraften av positivt grupptryck, men lär dej plocka russinen ur kakan och inte må dåligt av allt som inte "känns du".
* Jobba vidare med dina invändningar.

Imorgon kommer jag inte att skriva något, för dag 7 är en sån o-Sara-dag. Flylady inför en kvällsrutin att plocka fram kläder inför morgondagen. Jag tycker mina kläder ligger bra i sina garderober och byråer tills jag ska använda dom, så jag har skippat det momentet. En dagsrutin som inte passar mej. Men det kanske passar dej, det kanske hjälper till att kapa en stressig morgonrutin på samma sätt som en veckomeny här i vårt hus plockat bort en hel del negativ stress. Som sagt – vi väljer de delar som passar oss och anpassar efter våra förutsättningar och behov!

5 COMMENTS

  1. Tjing, var visst ett par dagar sen jag sprang förbi här märker jag. haha. OJ så mycket nytt det var att läsa om Scrubba. Tycker du har lite sundare inställning än vad många på forumet verkar ha – totalt låsta i långa listor för dagen… PHU! Sån är absolut inte jag heller. Men att lista upp zoner och pytsa ut lite städning på veckodagarna tror jag kommer hjälpa mig strukturera upp det. hoppas jag… ehhrr… ska bli kul att se om det funkar hela vägen. Tack för tips om detta – städning har aldrig varit prio 1 för mig – det finns så mycket annat här i livet man kan göra istället. ;-DDD

    Så – därför känns det mindre jobbigt om man lyckas (tillslut) att bryta ner det i 5 och 15-minutersblock och slippa storstäda när man väl gör något. För trots allt *vill* man ju ha det fint hemma!!

  2. Håller med Lisa om att din inställning till Skrubba känns sund och härlig! Jag shinar sinken, gör mig i ordning om morgonen och funderar på texterna du har skrivit. Jag plockar någon minut här och någon minut där. Kladdlapp med rutiner har jag inte kommit till ännu, men jag känner att det är på G!
    kramkram

  3. Jäklar vad jag känner igen mig med den där hotspotsen du har i köket, vi har en lika dan fast lite större, men sannlikt är bänkskivan i samma träslag i alla fall. Igår städade jag upp på den, men jag vet att det tar ett par dagar sen är det nya grejjer på den. Igår låg där gamla kvitton, konsertbiljetter, ett sexpack folköl (nytt och ouppdrucket), plånböcker, mobilladdare och en massa annat. Började plocka, den är inte bra ännu men bättre. Vi har ju ingen riktig hall ännu, dvs alla bilnyckar, hemnycklar och sånt man lägger av si gi hallen hamnar på denna bänkyta även om vi VET att vi inte vill ha det där… Men snart snart så är hallen klar och då hoppas jag att vi får släckt ner den här hotspoten!

  4. Tack för råden, Sara. Kul att ha dig som “mentor” igen 😉
    Nej vi har ingen diskmaskin, men barn…så det blir ett lass om dagen, men jag tror att det där “se det som nåt meditativt i slutet på dagen” passar bättre för mig, och oftast är det ju Karlavagnen på radion då oxå!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.