Så här ser listan ut som ska sitta på mitt kylskåp den här veckan. Denna veckan är det delad zonvecka, eftersom det är ny månad. Jag gör den i AppleWorks och kopierar förra zonlistan med spara som och ny vecka. Det funkade bäst för mej. Jag har även ett dokument med zonerna, som jag spånade fram när jag började se över mina städbehov i varje rum. Detta kikar jag i och kompletterar lite ibland. Eftersom jag ibland stryker något på en veckolista, som jag vet blev ordentligt gjort förra gången är det bra att kika tillbaka så jag inte tappar en bit helt plötsligt.
Utöver det självklara damma, dammsuga, putsa fönster (det är inte jobbigt om man tar ett rum i veckan, men jag gör det bara om vädret är OK och det behövs. Jag står liksom inte i snöstorm och putsar utsidan av fönsterna…), har jag sneglat på vad andra på skrubba gör i sina rum + att jag tar hjälp av Kellysarna för sällanstädningen. I köket vill du kanske ha med diska fläktfilter, torka av kanterna på spisen (om du har en spis man kan dra fram – vi har häll nu!! Tjoho), torka ur sopskåpet och liknande på din zonlista. Du behöver kanske inte dra fram spisen varje månad, så det behöver inte stå med varje månad heller – men det kan vara bra att ha det på en zonlista att kika på när du gör veckoplaneringen. En annan typisk ha med ibland grej på zonlistorna är torka lister, strömbrytare och runt dörrhandtagen. Sånt brukar dock Kelly vara bra på att påminna om ibland.
Bygg upp dina listor bit för bit, precis som med babystepsen. Börja att hoppa med i en zon och definiera vad du vill göra i zonen. Ta hänsyn till hur din vecka ser ut och skriv inte 7 miljarder jobbiga punkter när du vet att du kommer att vara som en urvriden trasa på kvällarna en vecka. Tänk även igenom om du vill ha många punkter eller få – vad som funkar bäst i din hjärna och med din mentalitet. Det kan vara väldigt tillfredsställande att få kryssa av många punkter med liten arbetsinsats – skriv då många punkter! Dela upp om du vill torka ur kylen i hyllpunkter och kryssa hylla för hylla. Jag kan själv känna ibland att jag varit "duktig" och skrubbat massor, sedan går jag ut och ställer mej vid kylen med pennan och får kryssa i 2 kryss bara… Det känns himla snopet, så jag tänker efter mer när jag gör mina krysslistor nu. Jag har t.ex. ett kryss för varje sinkshiningsdag och ett för varje S&S-dag. När det är badrumszonen kan jag köra ett snabbt morgonbus med S&S, fönsterputsning (bara ett fönster) och damma av hyllorna. Det blir 3 kryss på listan på mindre än en kvarts jobb!
Gillar du inte listor? Skriv då inte för långa listor. Ha en checklista att kolla på bara, som minneshjälp. Det funkar även för dej som inte vill planera allt varje vecka. Då kan du ju skriva en lista en gång för alla, laminera och tejpa upp i städskåpet eller något. Risken när man inte jobbar med det varje vecka är att man glömmer bort vad man håller på med, börjar slarva och sedan är man kanske snart tillbaka i gamla mönster.
Jag försöker planera min vecka någon gång under helgen, men ibland blir det förskjutet. Jag har så många måsten i mitt liv ändå, så jag stressar inte med detta också – särskilt inte nu när jag har rätt bra rutin ändå. Men jag kan ju avslöja att jag saknar att jag inte har en ny lista på kylen än, tisdagkväll å allt. Den ligger i skrivaren och har inte kommit inåt än.
Fundera på vad ni vill ha med på era listor i era olika rum i era hus, så går jag igenom zonindelningen och hur jag gör nästa gång. Nu är det TVdags.
Jag är såå imponerad av din städiver och organisationsförmåga. JAg älskar listor av alla de slag men dessvärre inte städning… Försöker i alla fall att ta små små steg och tycker faktiskt att jag blir allt bättre.
🙂
åh.. är det där fjolårsfärgerna eller i-år-färgerna på dammsugarn? den gröna är ruggigt snygg!
I want to say – thank you for this!