…och Elias i Örkelljunga!

Detta är en gren som gäckat mej sedan mikrokortens tid. Elias Gudmundsson är en av de gubbar som berört mej i kyrkböckerna, då han tidigt blev änkling, inte gifte om sig, bodde med sonen Johannes till han 77 år gammal föll i brunnen och drunknade. Om han nu föll… Hela tiden i Röke har han varit född 13 augusti 1813 i Örkelljunga. Men i Örkelljunga fanns ingen Elias detta datum, och inte i annexförsamlingar e.d. heller. Jag har letat och letat, och hittade via avskrifter och egen bläddring en Elias med pappa Gudmund född 22 januari 1815 i Örkelljunga. Jag har bollat lite med Bertil, som är expert på Örkelljunga bl.a. för flera år sedan på Anbytarforum, och han rekommenderade mig att försöka följa 1815-Elias så gott det gick. En sak som talade för den Elias var att jag visste att Elias-1813 kom från Åkarp till Röke, och att Elias nya-1815 styvfar kom från Åkarp när hans mor gifte om sej. Kontakter kan ju skapa drängplatser….

Jag hamnade på Elias igår när jag skulle sätta ut Tikebygget i Örkelljunga på kartan. Tänkte att jag får väl ta mej en koll till på honom, nu när både Genline och AD finns med kompletterande källor. Såg i min databas att jag hade hittat “min” Elias född 1813 i hfl för Åkarp. Försökte förtvivlat tyda var han kommit ifrån året innan. Onnen? Qvarnen? Letade församlingar, kollade byaregister, inget napp.

Fick syn på en bibba med flyttattester hos Genline, och dom hade NAMNREGISTER!! Wao!! Där var ju Elias! Inflyttad från Oderljunga 1833! Och den troliga Örkelljunga-Eliasen försvann cirka 1831 från Tikebygget utan uppgift om vart… Nu börjar det brännas! På flyttattesten är Elias är född 22/1-1815, alltså samma datum som Tikebygget-Elias, min troliga Elias!! Attesten hittades lätt eftersom de låg i bokstavsordning efter efternamnet – tack snälla arkivarien för utomordentligt arbete!!! – stod att han flyttat in till Hågnarp och “bondens” namn. Detta var inte samma som det som stod på den hfl-sida jag hade dump på ‎(som hade flyttåren 36 och 37)‎.

Då började poletten sakta trilla ner. Jag bläddrade lite och hittade Elias hos…. “grannen”!! Sammanlagt skuttade Elias runt enligt följande: Hågnarp – Hågnarp – Möllarp – Hågnarp – Hågnarp och därefter flyttade han till Röke! På sidan 57 står han med två gånger. Ena gången född 1815 och nästa gång född 1813. Inga andra Eliasar flyttar mellan dessa gårdar. Så det var vid inskrivningen på den kladdiga drängsidan Elias plötsligt bytte födelsedag – en födelsedag som sedan följde honom hela livet i Röke!

Det är även en liten förvirring med hans efternamn. Ibland heter han Gummesson/Gunnesson och ibland Gudmundsson. I Inflyttningslängde i Åkarp heter han Gummesson men på attesten står Gudmundsson. På någon av hfl-sidorna står det också Gunnesson.

För att summera så har jag bekräftat så långt det är möjligt att Elias 1815 i Örkelljunga är samma person som Elias-1813 i Röke. Så nu är det bara att fortsätta bakåt! Modern Lusse hittade jag ansedel på när jag Googlade Tikebygget, så där har jag lite starthjälp redan. Urkuuuul att hitta nya prylar på gamla uppgivna grenar!!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.